marți, 6 mai 2014

9 mai 1977



9 mai 1877 -Ziua proclamării independenței de stat a României

Problema neatârnării este tot atât de veche ca și statul român însuși,căci începuturile organizării politice în spațiul carpato-danubiano-pontic și constituirea statelor feudale sunt asociate în chipul cel mai strâns cu lupta de emancipare politică a românilor.
Războiul Crimeii încheiat prin înfrângerea Rusiei țariste a făcut din statutul politic al țărilor române,mai precis din unirea lor,o problemă internațională și a creat o conjunctură externă favorabilă aspirațiilor românești de unitate.În acest climat,divanurile ad-hoc,constituite pentru a exprima revendicările poporului român,afirmau răspicat drepturile la suveranitate națională ale viitorului stat românesc.
Actul de la 24 ianuarie 1859,care a pus bazele statului unitar modern român,a fost expresia voinței unanime a poporului român de a trai în hotarele unui singur stat,pe care toți îl doreau într-un viitor cât mai apropiat să dobândească neatârnarea.Lupta pentru recunoașterea diplomatică a voinței populare exprimată la 24 ianuarie 1859 a concentrat toate eforturile diplomației tânărului stat român,care în final au învins ostilitatea și reticența puterilor garante.Declarația plină de demnitate și mândrie a lui Alexandru Ioan Cuza,făcută consului austriac,reflectă perfect poziția întregului popor român: "Ne trebuie unirea; dacă nu ne-o acordă puterile vom fi siliți să ne-o dobândim singuri."Dacă se înlocuiește în această declarație cuvântul unire prin cuvântul independență se capătă atunci imaginea poziției românești de îndată ce problema desăvârșiri și recunoașterii unirii a fost încheiată.Dispariția  acestei conjuncturi nefavorabile tânărului stat român nu a curmat eforturile de afirmare a independenței statului românesc;s-au modificat evident formele luptei.În noile condiții era vorba de a smulge pas cu pas atributele unui stat suveran,pentru a putea pregăti câștigarea independenței prin  consolidarea progresivă a fiecărei atrbuții de suveranitate națională.În acest context s-au înscris noile forme,pe care le-au luat  raporturile noastre cu Poarta,convențiile administrative cu alte state,privind comunicațiile telegrafice și poștale,extrădările etc.,lupta pentru înlăturarea jurisdicției consulare și crearea agențiilor diplomatice la Istanbul (1859),Paris(1860),Belgrad(1863),Viena(1868),Berlin(1872),Roma(1874),Petersburg(1874).
Urcarea pe tron a unui domn străin în prezența lui Carol I ,deziderat al divanurilor ad-hoc pentru a pune capăt luptelor facțiunilor boierești,pentru putere,a deschis o nouă etapă în lupta pentru independență.Factorii politici de la București,indiferent de orientarea politică,erau unanimi în a considera ca acut necesară dobândirea independenței,deși căile și mijloacele alese în acest scop difereau.
O nouă fază a "crizei orientale",care avea să  culmineze în războiul ruso-româno-turc din 1877-1878,a izbucnit pe arena relațiilor internaționale în vara  anului 1875,când,în teritoriile stăpânite de otomani,Bosnia și Herțegovina,s-a declanșat o puternică răscoala.Răscoala se înscria firesc ca o parte a vastei mișcări de emancipare națională care însuflețea popoarele din Peninsula Balcanică și constituia componenta esențială a problemei pe care diplomația epocii o numea "chestiunea orientală".
Tulburările produse în Bosnia și Herțegovina au atras imediat atenția marilor puteri europene.Mijlocul deceniului 8 al secolului al XIX-lea era caracterizat în sfera relațiilor europene,prin existența unui echilibru de putere pe care îl crease,prin consecințele lui,războiul franco-prusac din 1870-1871.Cele șase puteri,Franța,Germania,Austro -Ungaria,Rusia,Anglia și Italia,urmăreau,fiecare condusă de propiile interese,conservarea acestui echilibru de putere rezultat din imposibilitatea practică a fiecăruia din aceste state de a-și impune hegemonia continentală și din inexistența unor alianțe interstatale în  măsură să asigure preponderența unui grup sau altul.Formată în 1873,alianța celor trei împărați ai Rusiei,Germaniei și Austro-Ungariei,la inițiativa cancelarului german Bismarck,dornic să desăvârșească izolarea Franței învinse,era măcinată de un antagonism ireconciliabil austro-rus în privința Peninsulei Balcanice.
Posibilitatea deteriorării echilibrului politic continental,pe care o includea zguduirea puternică a Imperiului Otoman determinată de răscoala balcanică,a polarizat mai ales intenția Rusiei și Austro-Ungariei,direct interesate în zona sud-estic europeană.
Desfășurările politico-diplomatice ale etapei 1875-1877 a "chestiunii orientale" au  pus în evidență câteva trăsături esențiale ale situației europene în deceniul 8 al secolului XIX.Se constată,întâi de toate,o totală ignorare din partea marilor puteri a intereselor popoarelor mici,târgul practicat pe seama viitorului ca națiune și stat al acestora.Ilustrative pentru politica imperialistă de expansiune au fost înțelegerile încheiate la Reichstadt și Budapesta între concurenții principali la hegemonie în Peninsula Balcanică,Rusia și Austro-Ungaria.
Echilibrul de putere european,asigurat prin neputința niciuneia dintre marile puteri de a-și impune dominația continentală,a fost pus serios la  încercare.Se conturează în ansamblul politico-diplomatic european  din anii 1875-1877,o polarizare a marilor puteri,bazată pe similitudini sau apropieri de interese;această polarizare,Germania și Austro-Ungaria,pe de o parte,Rusia și Franța,pe de altă parte,aveau să-și pună definitiv amprenta asupra raporturilor de putere în  Europa în perioada următoare.Declanșarea războiului ruso-turc n-a produs o criză pentru că aranjamentele diplomatice anterioare,care l-au facut posibil,au stipulat în mod clar consecințele politice și teritoriale ale conflictului.
În jurul izbucnirii răscoalelor din Basarabia și Herțegovina,statul român reușise să-și asigure,printr-o luptă pe cât de anevoioasă,pe atât de abil condusă,un statut de cvasiindependență.
Totuși,în condițiile decalajului impresionant de forțe între România și marile puteri vecine,cu pretenții de exclusivitate a intereselor proprii la "succesiunea" Imperiului Otoman ,adoptarea atitudinii de "expectativă" în fața avalanșei de evenimente care accentuau "chestiunea orientală" ,de către factorii de decizie politico-militară ai țarii a urmărit conservarea statutului existent al statului român în acel moment și asigurarea libertății de acțiune în viitor.Afirmarea atât de netă a neutralității stricte  a țării și angajamentul formal de a veghea ca ea să fie respectată tindea,totodată să risipească bănuielile - și o eventuală intervenție în forță a Turciei care,temându-se de o angajare directă a României la sud de Dunăre și de o  generalizare a luptei de echilibrare a popoarelor din acest spațiu,nu-și ascundea îngrijorarea.
Formula strictei neutralități impuse cercurilor politice de decizie de exigențele  împrejurărilor concrete a fost tot mai mult supusă unei puternice presiuni exercitată,pe de o parte,de opinia publică,ce era tot mai mult activizată politic de necesitatea dobândirii neîntârziate a neatârnării țării și de simpatiile nutrite față de lupta de echilibrare a popoarelor balcanice,cât și pe de altă parte,de orientarea existentă în sistemul de planificare al politicii externe a Bucureștiului,care pleda pentru o angajare directă,dar benefică în evenimentele care aveau loc în Balcani.
Eforturile României  de a obține din partea marilor puteri recunoașterea independenței și garanții speciale care să-i asigure neutralitatea în cazul unei  conflagrații s-au dovedit zadarnice,ceea ce a determinat guvernul de la București să depună eforturi susținute pentru a se evita o nouă confruntare ruso-otomană pe teritoriul național.Urmare directă a acestei stări de fapt,negocierile începute cu Rusia în toamna anului 1876 s-au concretizat,la 4aprilie 1877,când guvernul român a semnat,la București,o convenție cu aceasta,în care se specifică,în mod distinct,respectarea inviolabilității statului român.Totodată,guvernul imperial al Rusiei se mai obliga să urmeze intinerariile de deplasare și  zonele de staționare,interzicându-se intrarea trupelor rusești în București.
Necesitatea apărării țării contra unor posibile atacuri otomane,iminența începerii deplasării trupelor țariste pe teritoriul național,ca și izbucnirea războiului ruso-otoman au determinat guvernul român să decidă,la 6 aprilie 1877,mobilizarea generală a armatei.Efectivele chemate sub drapel s-au ridicat la circa 125.000 de oameni(aproape 3%din potențialul demografic)din care aproape 60.000 în armata de campanie(1.600 cadre),12.300 cai și 190 piese de artilerie(tunuri) la care se adăugau 31 de unități-contingentul mobilizat al anului 1877-efectivele gărzilor cetățenești și ale depozitelor trupelor permanente.
Încă din primele zile ale mobilizării,armata română a executat cu succes operația de acoperire a frontierei de sud,asigurând astfel nu numai securitatea propriului teritoriu,dar și deplasarea și concentrarea trupelor rusești în raioanele nord-dunărene pentru declanșarea ofensivei la sud de Dunăre.Acțiunile guvernului român nu au trecut neobservate la Istanbul,Imperiul Otoman procedând la aplicarea unor măsuri de descurajare,care au culminat cu atacarea unor pichete de frontieră și bombardarea orașelor Brăila,Reni și Calafat.Ripostând,Regimentul 1 artilerie română a deschis focul,la 26 aprilie 1877 asupra Vidinului,iar câteva zile mai târziu în ziua de 9 mai ,în urma unei interpelări făcute în Adunarea deputaților-relativ la necesitatea unei declarații energice de independență a țării și notificarea noului statut al României tuturor puterilor garante- Mihail Kogâlniceanu,ministru de externe răspunde prin afirmația de rezonanță perpetuă în istoria națională :"Suntem independenți,suntem națiune de sine stătătoare".Parlamentul român a votat în unanimitate (numai două abțineri ) ruperea relațiilor cu Imperiul Otoman,statuând în fapt starea de război existentă între cele două țări,iar domnitorul Carol I  a sancționat hotărârea forului legislativ în data de 10 mai.Mobilizarea armatei și izbucnirea războiului au produs un entuziasm deosebit atât în țară cât și în provinciile românești aflate sub vremelnica stăpânire străină.
Atitudinea marilor puteri europene față de proclamarea independenței României a fost ,în general,nefavorabilă,actului în sine,de punere în fața unui fapt împlinit,contravenind mentalității epocii.Oficialitățile franceze au deplâns faptul  "că ne-am eliberat de garanțiile care ne apărau și ne-am luat libertatea de acțiune pentru viitor ",în timp ce guvernul englez-mult mai dur a cerut puterilor europene să ia măsuri energice pentru a pedepsi România.La rândul ei ,Germania,a declarat că problema independenței României nu putea fi rezolvată decât la încheierea păcii.Austro-Ungaria ,uimită de hotărârea luată la București,a cerut celorlalte mari puteri europene să nu se pronunțe asupra proclamării independenței înainte de sfârșitul războiului.Rusia a considerat că actul de la 9 mai  crease o stare  "de facto" și nu ''de jure",rezervîndu-și libertatea de a se pronunța asupra acestei probleme după încheierea conflictului.În asemenea condiții mai mult decât ostile devenea tot mai evident că proclamarea independenței trebuia pecetluită pe calea armelor,printr-o participare efectivă și eficientă în luptă.
Bătăliile dintre ruși și turci la Plevna la 8 și 18 iulie 1877,soldate cu respingerea celor dintâi cu pierderi grele,au determinat comandamentul rus care inițial mizând pe o victorie facilă,refuzase cooperarea cu armata română,să apeleze la sprijinul militar al României.Ca urmare a situației deosebit de grave create,la 19iulie,marele duce Nicolae-comandantul trupelor ruse din Balcani- a trimis domnitorului Carol o telegramă în care îi cerea să intervină imediat cu toate forțele sale,să treacă imediat Dunărea și să vină în sprijinul armatei sale.
Analizând situația creată,guvernul și Marele Cartier General au răspuns favorabil solicitării,trupele române-cu un efectiv de 43.414 oameni,7.170 cai și 110 tunuri-reunite în cadrul Armatei de operațiuni primind ordin  de a trece Dunărea.În urma tratativelor purtate la Gorni Studen,la 6 august s-a hotărât ca trupele româno- ruse din fața Plevnei să constituie Armata de vest sub comanda domnitorului Carol,având ca șef de stat major pe generalul-locotenent rus Pavel Zotov.
Colaborarea militară româno-rusă în operațiunile de la sud de Dunăre venea să întregească opțiunea politică românească de obținere,pe câmpul de luptă, a recunoașterii independenței de către marile puteri.Într-o  convorbire cu  consul general al Franței  la București,Mihail Kogâlniceanu preciza:"  Acțiunea noastră militară pe malul drept se justifică prin necesitatea de a demonstra imposibilitatea de reîntoarcere la statu-quo-ul antebellum.Europa va fi astfel silită să se inchine în fața chestiunilor câștigate și de a recunoaște o stare de lucruri pe care ea nu a voit să o consacre:ruptura definitivă între Turcia și România.Noi nu vom discuta independența.Este o chestiune rezervată păcii."
Odată cu trecerea ostașilor români la sud de Dunăre,războiul pentru neatârnarea României a intrat într-o  fază decisivă.Ocuparea Plevnei constituia o condiție fundamentală pentru desfășurarea cu succes a conflictului.La atacul  din 30 august 1877 a redutelor Grivița 1 și Grivița 2 au participat ostașii Diviziilor 3 și 4 române care au înregistrat pierderi deosebit de grave : 709 morți și răniți între care 26 ofițeri printre ei numărându-se maiorul George Șonțu-comandantul Batalionului 1 din Regimentul 10 Dorobanți și căpitanul Valter Mărăcineanu-comandantul Batalionului 1 din Regimentul 8 Infanterie.Trupele Diviziei 4,beneficiind de sprijinul forțelor ruse au  reușit să cucerească după patru atacuri sângeroase reduta Grivița 1, victorie plătită cu prețul a 1.327 militari,morți și răniți, între care 27 ofițeri.Cucerirea acestor redute-pilon în angrenajul apărării Plevnei a dovedit Europei vitejia armatei statului care-și proclamase cu îndrăzneala independența,vitejie recunoscută ca atare de corespondenții de presă sau de  martorii străini aflați în zonă.Au urmat  luptele pentru asedierea localității Plevna pentru a obliga gruparea otomană să se predea,lucru realizat la sfârșitul lunii noiembrie 1877 când Osman Pașa,după o încercare nereușită de forțare a cercului asediatorilor,s-a predat colonelului Mihail Cerchez și generalului rus Ganețki.
Concomitent cu luptele din fața Plevnei o altă grupare româno-rusă a acționat la Rahova-punct important spre care conduceau drumurile dinspre Plevna,Vidin și Sofia-garnizoana otomană protejată de Dunăre și apărată de 4 redute.
Căderea Rahovei,la 9 noiembrie,și a Plevnei, la 28 noiembrie 1877,a accentuat și mai mult izolarea trupelor otomane din Vidin-Belogradcik permițând,preluarea de către trupele ruso-române,a ofensivei strategice pe întregul teatru de operații balcanice.Armata română și-a concentrat  eforturile pentru cucerirea zonei fortificate din jurul Vidinului ,cetate încercuită și izolată,care după intense bombardări  și atacuri,a capitulat  la 11 februarie 1877.Două zile mai târziu ,după aproape 5 săptămâni de asediu , a capitulat  și garnizoana Belogradcik care împreuna cu Vidinul a rămas în stăpânirea trupelor române până la sfârșitul lunii martie 1878 ,când a început operațiunea de retragere în țară.
Luptele decisive din toamna și începutul iernii anului 1877 erau urmărite cu emoție și speranță de întreaga suflare românească.Cauza libertății fusese îmbrățișată de românii din Transilvania și Bucovina care,în pofida persecuțiilor de tot felul  al autorităților austro-ungare,au participat  direct  la război prin combatanți,personal medical și prin contribuții materiale substanțiale.
Faptele de arme ale românilor de la Grivița,Rahova,Plevna,Vidin,ca și  prețul de sânge plătit pentru cucerirea independenței au consolidat  în conștiința Europei certitudinea existenței unei entități distincte în această parte carpato-danubiano-pontică a continentului,atât de frecvent disputată în secolul XIX de cele trei imperii limitrofe. "România - aprecia corespondentul la București al ziarului francez << L'Estafette> -participând la război,n-a făcut decât să continuie tradiția sa istorică.Ea a luptat întotdeauna pentru civilizație,pentru cauza europeană."
Diplomația română a căutat,în iarna 1877-1877,în condițiile iminentei victorii a coaliției  antiotomane să asigure participarea statului la negocierile de armistițiu și la preliminariile păcii cu Imperiul Otoman.
Tratativele ruso-otomane s-au încheiat la 19 ianuarie1878 la Adrianopol,guvernul de la St.Petersburg,neconsultându-și niciun moment aliații-România,Serbia,Muntenegru- și nu a fost de acord ca reprezentanții lor să ia  parte la tratativele de armistițiu.În protocolul semnat s-a impus Imperiul Otoman recunoașterea independenței Serbiei,Muntenegrului și României,în timp ce Rusia a solicitat  încorporarea,din nou, a celor trei județe din sudul Basarabiei (Cahul,Bolgrad și Ismail),care fuseseră reîntregite României după tratatul  de  la Paris din 1856.Având la bază întelegerile  preliminare fixate,la 18 februarie 1878 reprezentanții Rusiei și Imperiului Otoman ,au parafat în localitatea San Stefano de lângă Constantinopol,textul tratatului de pace ce cuprindea 29 de articole,din care 6 se refereau  nemijlocit la România,iar 8 aveau tangență cu interesele ei.
Deși inscrierea articolului 5 în tratatul de pace de la San Stefano a creat o situație deosebit de favorabilă pentru consacrarea internațională a neatârnării României ,diplomația românească nu a fost niciun moment  de acord  cu prevederile cuprinse în  articolul 19,cu  modificările teritoriale decisive pe seama statului nostru,ca și cu  prezența trupelor străine,pe o perioadă îndelungată,pe teritoriul național.Toate  acestea constituiau  o încălcare flagrantă a convenției româno-ruse din 4 aprilie 1877,știrbind,în fapt,suveranitatea țării recunoscută chiar în articolul 5 al tratatului  în cauză.
Evoluția tot mai nefavorabilă a relațiilor româno-ruse după încheierea tratatului de pace de la Adrianopol,concretizată între altele și prin dislocarea a două regimente de cazaci în apropierea Bucureștiului,a impus o grabnică readucere în țară a unităților aflate la sud de Dunăre și concentrarea lor în Oltenia,unde la 29 aprilie 1878,s-a retras și domnitorul Carol I,temător și de o invazie simultană a trupelor austro-ungare.
Demersurile diplomatice ale României la St.Petersburg în problema integrității teritoriale nu au avut niciun succes,Rusia dând Convenției din 4 aprilie 1877 o interpretare proprie.
Prin semnarea tratatului de la San Stefano se conferea Rusiei rol de arbitru și protector în Balcani,ceea ce a determinat reacții negative în marile capitale ale Europei.Sub presiunea concentrată a acestor mari puteri,Rusia a fost nevoită să  accepte o nouă rundă de convorbiri diplomatice,de această dată sub  patronajul  "concertului european",începută la Berlin la 1 iunie 1878.
După încheierea tratatului de la San Stefano,România își va îndrepta cu precădere atenția spre admiterea unor reprezentanțe la viitorul congres de pace "ca fostă parte beligerantă" și ca "stat independent" .Însă,cu toate eforturile sale diplomatice nici de această dată România-ca de altfel și Serbia-nu a fost invitată la lucrări.După stăruitoare străduințe s-a admis că primul ministru,Ion.C.Brătianu și ministrul de externe,Mihail Kogălniceanu,să-și expună la 19 iulie 1878,în a zecea zi  a Congresului(după ce marile puteri hotărâseră deja-n.n),punctele de vedere asupra problemelor ce vizau nemijlocit interesele României.Poziția reprezentanților români a fost demnă refuzându-se orice declarație de nesupunere față de hotărârile Congresului ce ar fi  vizat știrbirea independenței ,integrității și suveranității naționale.Toate eforturile diplomatice nu au putut schimba însă poziția marilor puteri.Tratatul de la Berlin, semnat la 1 iulie1878,a statuat pentru Romînia,retrocedarea către Rusia  a sudului Basarabiei,acordarea generală a dreptului de cetățenie evreilor,ca și lărgirea vechiilor privilegii ale Comisiei Europene a Dunării,organism internațional ce capătă o adevărată exteritorialitate față de statul nostru.
În articolul 43 al Tratatului se înscria recunoașterea deplinei independențe a României ceea ce încheia în fond eforturile consacrate recunoașterii actului de voință din 9 mai 1877,iar prin articolul 46 se prevedea restabilirea autorității statului asupra Dobrogei,străvechi pământ românesc ce fusese âncorporat la  Imperiul Otoman  în cursul secolului  al XV -lea,a Deltei Dunării și a Insulei Șerpilor,frontiera fiind fixată pe un traseu "care plecând de la răsărit de Silistra răspunde în Marea Neagră,la miazăzi de Mangalia".La 29 iulie,după  retragerea armatelor rusești de pe teritoriul României,a fost decretată demobilizarea armatei și reîntoarcerea unităților în garnizoanele de pace,prilej de manifestare a înaltelor sentimente de dragoste și apreciere a populației față de brațul înarmat al țării încununat de glorie pe câmpurile de luptă din Bulgaria.
În toamna anului 1878 cele două camere ale Parlamentului român,luând act de conținutul Tratatului de pace de la Berlin,au salutat prin moțiuni separate recunoașterea independenței de stat ,dar și-au exprimat  "adânca mâhnire" față de hotărârile impuse care au adus țării "dureroase sacrificii".
Independența României a fost recunoscută de Rusia în august 1878,de Austro-Ungaria în septembrie,de Imperiul Otoman,în decembrie același an.Celelalte mari puteri,pretextând necesitatea revizuirii articolului 7 din legea fundamentală a țării referitor la cetățenia română și naturalizare ,au așteptat modificarea,în conformitate cu cele hotărâte la Congresul de la Berlin,a Constituției,stabilind relații diplomatice în decembrie 1879-Italia și apoi în 1880 Anglia,Germania,Franța,Belgia și alte state.Prin această extindere și  înălțare a nivelului reprezentării diplomatice,completată cu acțiuni similare ale României,se încheia,în fapt,acest capitol important al istoriei naționale,cel al recunoașterii de jure a independenței statale.
Visul dintotdeauna al românilor de pretutindeni-independența- a fost cucerită și consacrată pe câmpul de luptă după mai bine de patru sute cincizeci de ani de suveranitate turcească.Eforturile statului și ale poporului român pentru susținerea războiului de independență,evaluate la peste o sută de milioane lei aur ,la care s-au adăugat alți 10.000 lei aur,donații,sub diferite forme,de populație,au fost raportate la numărul populației și la gradul de dezvoltare economică al țării din acea  perioadă,cu adevărat impresionante.
Conștientă și matură,chibzuită și hotărâtă,națiunea română a consimțit la marile solicitări umane,materiale și economice cerute de actul istoric al obținerii independenței  de stat,ceea ce i-a conferit acesteia semnificația unui moment crucial în întreaga istorie. Independența a pus capăt suzeranității otomane și a făcut din România un stat suveran, prin forța coeziunii interne.
                                                                                                Locotenent-colonel (r.)dr.Ciobanu Ștefan

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.