24 Ianuarie 1859 – Ziua Unirii
Principatelor Române
Ideea și dorința de Unire la
români a fost o permanență de-a lungul istoriei milenare și s-a
manifestat sub forma conștiinței originii comune a tuturor locuitorilor din
spațiul geografic al fostei Dacii, a comunității de limbă, cultură, tradiții,
obiceiuri, aspirații, în permanența viețuirii pe același teritoriu, în unitatea
sa etnică.
Primul
moment crucial în lupta românilor pentru dobândirea independenței și făurirea
unității politico-statale atât de des manifestate în evul mediu românesc este
marcat de opera lui Mihai Viteazul,intrat în conștiința națională ca „restitutor
Daciae”.
Intrarea lui Mihai Viteazul în Alba Iulia 21 octombrie / 1
noiembrie 1599
Magistralul
act politic al Unirii tuturor românilor
înfăptuit de Mihai Viteazul în 1600 când acesta se va intitula „domn a toată Țara Românească, al
Ardealului și al Țării Moldovei”, deși de scurtă durată datorită
vitregiilor timpului și intereselor de expansiune și dominație ale imperiilor
limitrofe, va exercita o influență puternică și permanentă asupra conștiinței
românești, devenind un simbol și un ideal al tuturor generațiilor care s-au
succedat acestui eveniment epocal din istoria românilor.
Sigiliul lui Mihai Viteazul cuprinzând însemnele celor trei
țări române
Un
moment definitoriu al ideii de Unire a tuturor provinciilor românești îl
regăsim și în programele revoluției de la 1848 din țările române. Însă,
datorită existenței celor trei imperii limitrofe care se împotriveau din răsputeri
acestui ideal, acesta trebuia realizat etapizat: mai întâi unirea – într-o
primă fază a Moldovei și Țării Românești, pentru ca apoi după constituirea
noului stat parțial unificat, să se pășească la desăvârșirea unității lui, la
construirea Daco-României, cum îl numeau teoreticienii revoluționari.
În
perioada următoare revoluției burghezo-democratice de la 1848 din țările
române, înăbușită prin intervenția brutală a celor trei imperii limitrofe –
otoman, țarist și habsburgic – problema unirii Principatelor a devenit esența
mișcării de eliberare națională și socială. În această operă de o importanță
majoră care nu mai putea fi amânată, cei dintâi care au fost purtătorii de
cuvânt, cei care s-au putut exprima liber, au fost revoluționarii exilați după
înfrângerea revoluției. Prezenți în marile capitale europene, aceștia
(N.Bălcescu, I.Ghica, D.Bolintineanu, frații Brătianu, frații Golescu,
M.Kogălniceanu, Alexandru Ioan Cuza, Cezar Bobliac etc.) au informat opinia
publică și cercurile politice europene asupra dezideratului românesc.
Liniștea
care părea că se instalase în Europa după momentul 1848 a fost tulburată în
vara anului 1853 de conflictul izbucnit între marile puteri privind sferele de
influență economică și politică în Orient și în sud-estul Europei.
Izbucnit
între Rusia și Turcia, ca urmare a refuzului celei din urmă de a accepta
cererea Rusiei țariste la așa-zisul „protectorat asupra creștinilor
ortodocși”,consacrat în istoriografie sub denumirea de chestiunea orientală,
conflictul a intrat în istorie sub denumirea de războiul Crimeei
(1853-1856).
Acesta
a angrenat în vârtejul său Anglia, Franța și Sardinia, de partea Turciei.
Inițial, Austria și Prusia au adoptat o poziție de neutralitate. După opinia
unui istoric american Riker, în lucrarea sa intitulată Cum s-a înfăptuit
România , apărută la București, în anul 1940, „Războiul Crimeei a făcut din
cauza moldo-valahilor o problemă europeană”.
În
iunie 1853, fără nici o declarație de război, ca de atâtea ori în istorie,
trupele țariste trec Prutul și ocupă ambele Principate române. Datorită
presiunilor habsburgice și a faptului că operațiunile militare se mutaseră în
Crimeea, Rusia este nevoită să-și retragă trupele. Locul lor este ocupat de
trupele de ocupație habsburgice, care și-au inaugurat politica de ocupație prin
abuzuri și imixtiuni directe în politica internă și externă a Principatelor și,
în special împotriva elementelor politice cu tendințe progresiste, naționale.
Marile
puteri beligerante implicate în conflict erau direct interesate în finalitatea
acestui conflict. În martie 1855 la Viena s-au deschis lucrările unei
Conferințe la care au luat parte Anglia, Franța, Austria, Rusia și Imperiul
Otoman. Conferința și-a întrerupt lucrările, datorită poziției inflexibile a
Rusiei de a nu accepta condițiile de pace impuse. Însemnătatea acestei
conferințe pentru cele două Principate române rezidă în faptul că în acest areopag
european s-a luat în discuție pentru prima dată problema unirii celor două țări
române, conturându-se în același timp și poziția marilor puteri vis-a-vis de
dorințele românilor. Ulterior, Conferința s-a mutat la Constantinopol, în
ianuarie 1856, dar fără eficiența dorită de puterile beligerante, datorită
ostilității Turciei.
Drept
urmare la 28 februarie 1856, au început lucrările Congresului de la Paris,
având ca scop principal încheierea păcii și restabilirea „echilibrului
european” zdruncinat în urma războiului Crimeei. De astă dată, pe lângă cele
cinci mari puteri,au participat și reprezentanții Sardiniei și Prusiei. Contrar
dorinței unanime de Unire a poporului român care se cunoștea foarte bine
la acel nivel,marile puteri participante, s-au pronunțat pentru sau împotriva
ei, conform propriilor interese economice și politice în această zonă a
Europei.
Problema
Unirii celor două țări române a fost ridicată de Franța în ședința din 8
martie, când chestiunea Principatelor s-a aflat pe ordinea de zi. Poziția pro
unire a Franței a mai fost sprijinită și de delegații Angliei și Rusiei, pe
poziții ostile situându-se delegații Turciei și Austriei. La Congres, datorită
pozițiilor ostile ale Turciei și Austriei pe marginea acestei probleme, a
apărut ideea convocării unui plebiscit prin care să se consulte dorințele
românilor.
După
lungi și dificile dezbateri, la 30 martie 1856, s-a semnat la Paris Tratatul de
Pace, care în privința celor două țări române stabilea următoarele: desființarea
protectoratului rusesc instituit în urma păcii de la Adrianopol (1829);
principatele sunt scoase de sub tutela Rusiei și sunt puse sub garanția celor
șapte Puteri; sultanul, în colaborare cu ambasadorii Puterilor semnatare aflați
la Constantinopol va întocmi un firman electoral în baza căruia să se
constituie în ambele țări adunări ad-hoc care să reprezinte interesele tuturor
claselor sociale; să se înființeze o comisie specială de informare, compusă din
reprezentanții celor șapte Puteri care se va întruni la București și va culege
dorințele poporului asupra viitoarei organizări a Principatelor, rezultatele
urmând a fi transmise la Paris, unde printr-o Convenție se va stabili
organizarea lor și vor fi comunicate românilor printr-un hatișerif (act) emis
de sultan. Tratatul mai prevedea că, în cazul când liniștea internă în
Principate va fi amenințată sau compromisă, Poarta nu putea interveni cu trupe
fără aprobarea celorlalte Puteri. Cum plebiscitul nu se putea desfășura în
prezenţa trupelor de ocupație (austriece), Congresul a luat în discuție și
retragerea trupelor austriece, măsură contestată de Austria care solicită în
același timp retragerea trupelor rusești din sudul Basarabiei revenit
Moldovei după răpirea Basarabiei în 1812 de către Rusia țaristă.
Turcia,
inamicul declarat al unirii românilor, a luat măsura înlocuirii domnitorilor
Ghica și Știrbei, cu o locotenență domnească constituită din câte trei membri
cu opțiuni turcofile, în scopul distrugerii mișcării unioniste de masă și a
partidei unioniste. Aspectul subliniat a luat forme și mai exacerbate în
Moldova, unde caimacamul Nicolae Vogoride era și mai devotat cauzei
separatiste.
Cu
toate samavolniciile practicate,mișcarea unionistă se dezvoltă și mai mult. În
Moldova, alegerile pentru adunarea ad-hoc s-au desfășurat la 19 iulie 1857. Pe
moment, datorită falsurilor, separatiștii manevrați de Turcia, Austria și
Anglia, au avut succes. Dar problema unirii Moldovei cu Muntenia, care antrena
întreaga suflarea românească ajunsese atât de departe încât a imprimat un alt
curs relațiilor internaționale. Franța, în primul rând, nu era dispusă să
rămână învinsă de diplomația Angliei, Turciei și Austriei, iar Rusia nu putea
să renunțe la propriile planuri de a ocupa Moldova sau de a accepta unirea
celor două țări sub sceptrul său politic.
Europa
se găsea în pragul unui nou război. Detensionarea situației a venit în urma
întâlnirii din 6 – 10 august 1857 între Napoleon al III-lea al Franței și
regina Victoria a Angliei. „Compromisul” de la Osborne cum este denumit în
istorie, realizat între cele două mari puteri, în esență, consta în
următoarele: Franța renunță la sprijinirea unirii celor două țări române,
mulțumindu-se numai cu o unire vamală, militară și judecătorească iar Anglia
făgăduiește în schimb să obțină de la Turcia anularea alegerilor în schimbul
asigurării că „oricare ar fi dorințele Divanilor, unirea tot nu se va face”.
Alegerile au fost anulate. Noile alegeri au început la 20 septembrie 1857.
Adunările
ad-hoc – organisme a căror creare și funcționare a fost prevăzută în hotărârile
Congresului de la Paris, în scopul de a se pronunța asupra viitoarei organizări
a țărilor române – au exprimat în pofida atâtor greutăți și intrigi ale marilor
puteri ostile, dorința de Unire a moldovenilor și muntenilor în cadrul unui
stat național. În ansamblul lor, deputații celor două foruri naționale au votat
cu entuziasm și în deplină cunoștință de cauză, la 7 și 9 octombrie 1857,
hotărârile care dădeau glas voinței unanime a poporului român: Unirea
Principatelor Moldova și Muntenia într-un singur stat – România; domn ereditar
ales dintr-o familie domnitoare a Europei; autonomia și garantarea drepturilor
internaționale ale statului stipulate în vechile capitualții încheiate cu
Poarta; neutralitatea și inviolabilitatea statului român; adunare
reprezentativă și consultativă; garanția colectivă a marilor puteri etc.
Convenția de la Paris, încheiată la 7/19
august 1858, hotăra ca Moldova și Muntenia să poarte denumirea de Principatele
Unite. Se constituia o Comisie Centrală pentru pregătirea legilor, se prevedea
înființarea unei Curți de Casație comună, ambele cu sediul la Focșani, măsuri
de organizare identică a armatei. În același timp, prin Convenția de la Paris
se hotăra că fiecare țară va avea domnule ei, guvernul ei, adunarea ei
legislativă, administrația sa separată, ceea ce nu mai corespundea aspirațiilor
de unire a celor două țări române.
Dar
ultimul act nu era încă jucat. Convenția de la Paris era ceea ce Europa putuse
da națiunii române, acesteia îi revenea sarcina imperativă să ducă mai departe
un proces a cărei evoluție o influențase și până atunci, dar asupra căreia
trebuia să acționeze și mai direct, dezvoltând în sensul aspirațiilor sale,
stipulațiile favorizante acesteia din convenție și realizând statul modern.
Concluzia firească era pentru patrioții români că: unirea nu se putea realiza decât prin acțiunile directe ale poporului
român (-s.n.). În ambele țări române, în condițiile grelei lupte politice
ce se anunța datorită stipulațiilor electorale neprielnice (conform Convenției
de la Paris se restrângea dreptul la vot la câteva mii de oameni), se
alcătuiseră grupări politice în jurul diferitelor candidaturi la domnie.
Conservatorii susțineau în Moldova, pe fostul domn Mihai Sturdza sau pe fiul
acestuia Grigore,iar în Muntenia pe foștii domni Gheorghe Bibescu și Barbu
Știrbei. În timpul acestei acerbe lupte politice, între partidele naționale, unioniste
din cele două țări,au fost intensificate legăturile.
La
5/17 ianuarie 1859 Adunarea Electivă a Moldovei a trecut la alegerea domnului.
Deputații au ales în unanimitate și în „glas mare” pe colonelul
Alexandru Ioan Cuza. Atât partizanii lui Mihai Sturdza cât și cei ai fiului
acestuia, văzându-se în minoritate, au votat și ei pe candidatul Partidei
naționale. Consulul Franței la Iași,
Victor Place aprecia că alegerea lui Cuza însemna „triumful desăvârșit al ideilor
unioniste și liberale împotriva vechiului sistem de corupție, care și-a trăit
traiul”.
În
Țara Românească, în concepția fruntașilor Partidei naționale era ideea că
domnul nou ales trebuia să fie, ca și domnul Moldovei, intermediarul care urma
să asigure realizarea unirii Principatelor sub prinț străin, potrivit
programului adoptat de mișcarea unionistă. Această idee explică de ce fruntașii
liberal-radicali susțineau candidatura lui Nicolae Golescu și de ce ei s-au
opus primelor discuții în jurul candidaturii lui Cuza la tronul Munteniei. Dar,
față de situația creată și mai ales datorită faptului că prin dubla alegere se
realiza totodată și unirea pe calea indirectă a domniei personale, după o
scurtă opoziției, ei s-au raliat propunerii și au sprijinit alegerea lui
Alexandru Ioan Cuza.
Adunarea
Electivă a Țării Românești și-a deschis lucrările în ziua de 24 ianuarie 1859.
Deputatul Vasile Boerescu a propus candidatura lui Cuza, menționând că prin
aceasta se realiza unirea „aspirația generoasă a tuturor generațiilor” și că nu
se încălcau prevederile Convenției de la Paris, întrucât nu era vorba de unire
politico-administrativă, ci de o unire personală. În urma acestei propuneri,
deputații au votat în unanimitate alegerea lui Cuza ca domn al Țării Românești.
Alexandru Ioan Cuza domnitorul Principatelor Unite (1859-1866)
Se
încheia ceea ce Ion Ghica denumise în aceeași zi într-o telegramă către Vasile
Alecsandri drept „una dintre cele mai
frumoase pagini ale istoriei noastre”.
Evenimentul
de la 24 ianuarie 1859/5 februarie 1859, care era strâns legat de cel de la
5/17 ianuarie, a reprezentat unul dintre momentele cele mai de seamă ale
istoriei României și totodată etapa culminantă a luptei pentru unire. Pentru
respectarea adevărului istoric și contracararea multor opinii greșite încă existente în istoriografia românească,
trebuie să menționăm că realizarea celor două momente mai sus-menționate a fost
rodul implicării întregii clase politice românești, indiferent de orientarea
politică, care a pus mai presus de patima politică idealul național și al
maselor populare care le-a determinat la un astfel de compromis benefic pentru
țară. Respectând formal dispozițiile Convenției de la Paris, s-a reușit ca pe
calea ingenioasă a dublei alegeri, poporul român să izbândească în lupta sa
pentru făurirea statului național, dubla alegere fiind primul pas al
îndeplinirii mărețului ideal al românilor - statul național unitar.
O
dată realizată Unirea, deocamdată în forma personală, prin dubla alegere a lui
Cuza, rămânea ca această dublă alegere să fie recunoscută internațional, de
către puterile garante și de cea suzerană (Turcia). Austria era împotriva
actului de la 24 ianuarie; aceeași atitudine adoptă din capul locului și
Turcia; Anglia manifestă inițial rezervă, în timp ce Franța, Rusia și Sardinia
ne erau favorabile, la fel Prusia. În urma demersurilor diplomatice făcute de
V. Alecsandri, ministrul de externe la Paris, Torino, dar și la Londra, Anglia
își schimbă punctul de vedere. Așa încât, la conferința care se deschide la
Paris, reprezentanții a cinci puteri garante (Franța, Rusia, Anglia, Sardinia
și Prusia) - hotărâră, în cea de-a doua ședință (1/13 aprilie 1859) să ceară
Porții otomane să recunoască dubla alegere. În cea de-a treia ședință (26
august / 7 septembrie 1859) în urma războiului austro-franco-sard, Austria
fiind înfrântă pe câmpul de luptă, este nevoită și ea, să recunoască împreună
cu Turcia, dubla alegere. Se specifica restrictiv, că ea este valabilă numai pe
timpul cât va domni Cuza; dezvoltarea ulterioară a evenimentelor lipsește însă
această restricție de orice valoare.
Domnia
lui Alexandru Ioan Cuza a ținut numai șapte ani de zile, dar a fost una dintre
cele mai rodnice ale istoriei noastre. Alexandru Ioan Cuza a avut „cap
politic” în ciuda imaginii de colonel nimerit la întâmplare în strana
Istoriei sau, după cum afirmă istoricul Xenopol, înălțat pe tron „printr-o
aiureală momentană”, Aceste însușiri personale ale lui Cuza explică marile acte
politice realizate, dar este de subliniat și faptul că a fost secondat de un
sfetnic de seamă, Mihail Kogălniceanu.
Mihail Kogălniceanu
În
prima parte a domniei, Cuza a urmărit și a izbutit să întărească și să
desăvârșească Unirea. Prin eforturi personale l-a determinat pe sultan în urma
vizitei făcute la Constantinopol în septembrie 1860, să aprobe unirea completă
și, în cele din urmă, izbuti s-o obțină (4 decembrie 1861).
La
11/23 decembrie 1861, Cuza printr-o proclamație adresată românilor din ambele
Principate, le aducea la cunoştinţă noua realizare „...Unirea este îndeplinită - afirma el - naționalitatea română este
întemeiată...alesul vostru vă dă astăzi o singură Românie”.
Se
formează acum un singur guvern, sub președinția lui Barbu Catargiu, rămânând o
singură capitală, București; parlamentul, iarăși unul singur, își deschide
prima ședință comună în ziua de 24 ianuarie 1862; pe actele interne începe să
se scrie „România” în loc de „Principatele Unite”. Unirea era acum „completă”
și ea va rămâne „definitivă”.
Rămân magistrale prioritățile
enumerate în Memoriul marelui om politic I.C.Brătianu adresat domnului Cuza la
sosirea acestuia în București, la 8/20 februarie 1859: „Nu, Măria Ta, nu
sunt două drumuri de apucat, care să ne ducă la ținta ce ți-ai propus:
înarmarea țării, organizarea Ministerului din năuntru și al justiției, moralizarea
lor printr-o nouă alegere a personalului, reorganizarea totală a administrației
finanțelor, introducerea unui nou sistem de contribuție și organizarea
creditului public, adică înlesnirea circulațiunii capitalurilor - acestea sunt
măsuri ce nu suferă întârziere, pe când fără dânsele, orice s-ar încerca, orice
s-ar face, n-o să izbutească, căci numai ele pot întări Guvernul și asigura în
toate cazurile independența națională”.
Unirea
de la 1859 „Unirea cea mică” a reprezentat actul de voință al întregii
națiuni române „o manifestare adevărat națională” scria I.C.Brătianu.
Stema Principatelor Române Unite!
Col.
(rtg.) dr. Ștefan Ciobanu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.