„ Pe-al nostru steag e scris Unire,
Unire-n cuget și simțiri
Și sub măreața lui umbrire
Vom înfrunta orice loviri”.
(Andrei Bârseanu - Pe-al nostru steag)
Ideea unității celor trei țări române - Țara Românească,
Moldova și Transilvania, despărțite prin vitregia vremurilor, a fost exprimată
frecvent și hotărât în decursul secolelor, ceea ce pune în evidență cu
pregnanță viabilitatea conștiinței naționale a românilor.
Momentul crucial în lupta românilor pentru dobândirea
independenței și făurirea unității politice statale este marcat de opera lui
Mihai Viteazul, intrat în conștiința națională ca „restitutor Daciae” iar
în conștiința europeană ca un desăvârșit strateg și abil diplomat.
Intrarea lui Mihai Viteazul în Alba Iulia la 1599
Marele
act politic al Unirii tuturor românilor, înfăptuit de Mihai Viteazul în 1600,
deși de scurtă durată, va exercita o influență puternică și permanentă asupra
conștiinței românești, fiind în măsură să deștepte în noi românii simțământul
datoriei.
Primul unificator al românilor, Mihai Viteazul „domn
a toată Țara Românească, al Ardealului și al Țării Moldovei”, prin actul
său politic a schițat cadrul, spațiul teritorial-geografic în care se va
realiza peste trei secole statul național unitar al românilor.
Deși acest act politic de semnificație crucială a avut
o durată scurtă, datorită vicisitudinilor istoriei, ideea în sine a Unirii
tuturor provinciilor românești a devenit un simbol și a continuat să dăinuie
peste veacuri, să constituie o permanență în gândirea politică a marilor
bărbați ai neamului.
Ideea unității naționale se manifestă cu deosebită
pregnanță în conștiința și manifestările maselor populare din cele trei țări
române, în contextul revoluției de la 1848. Dezideratul „Noi vrem să ne Unim
cu Țara” exprimat pe Câmpia Libertății de la Blaj, la 3/15 mai 1848, era
expresia conștiinței de neam, a originii comune.
Existența celor trei mari imperii limitrofe:
habsburgic, țarist și otoman îi va determina pe conducătorii mișcării pentru
unitatea națională să adopte o anumită strategie și anume: Unirea într-o primă
etapă a Moldovei și Valahiei într-un singur stat independent și, într-o a doua
etapă (când condițiile politice vor fi favorabile - n.n.) și a Transilvaniei.
Unirea, în viziunea marelui om politic și istoric
Mihail Kogălniceanu, reprezenta „cheia bolții fără care s-ar prăbuși tot
edificiul național”, iar cunoscutul revoluționar ardelean George Barițiu
sublinia faptul că „tăria și puterea unui popor, baza sa politică de
cumpănire, nădejdile sale, prezentul și viitorul său zac în unirea națională”.
Deși revoluțiile de la 1848 din țările române au fost
înfrânte prin intervenția armatelor habsburgice, țariste și otomane, acțiunile
în direcția făuririi statului național unitar sunt continuate cu aceeași
fermitate atât în țară, cât și în străinătate de către emigranții români.
Datorită activității de propagandă susținută de către
emigrația româneacă la Paris, Londra, Roma etc., problema Unirii Principatelor
a devenit, treptat, o problemă europeană. Mărturie în acest sens, este
hotărârea Congresului de la Paris (18-30 martie 1856) de a consulta poporul
român în privința Unirii, cu atât mai mult cu cât unele puteri europene în
frunte cu Turcia, Anglia și Austria, ignorând realitățile evidente, au
manifestat poziții antiunioniste, susținând că românii nu ar dori să formeze un
singur stat.
În pofida piedicilor de tot felul, la 5/17 ianuarie
1859 Adunarea electivă de la Iași a întreprins un mare act istoric alegând în
unanimitate pe Alexandru Ioan Cuza ca domn al Moldovei. Strălucita perspectivă
istorică începută la Iași se va finaliza la București la 24 ianuarie 1859 când
Adunarea electivă, în unanimitate de voturi îl va alege ca domnitor al Țării
Românești pe același Alexandru. Se înfăptuia, astfel Unirea celor două țări
române surori, românii punând puterile europene în fața unui fapt împlinit.
Primul pas către unirea tuturor teritoriilor locuite de români fusese
realizată.
Alexandru Ioan Cuza 1859-1866
Unirea Principatelor Române în 1859 și recunoașterea
acestui act politic în 1862 de către marile puteri europene și crearea statului
modern România au constituit premisa determinantă, pârghia de susținere a
tuturor eforturilor națiunii române pentru dobândirea independenței de stat din
1877 și înfăptuirea Marii Uniri din 1918.
În perioada de după Unirea Principatelor are loc o
regrupare a forțelor politice, o reconsiderare a strategiilor și programelor
mișcării de eliberare și unitate națională a românilor din Transilvania,
Bucovina și Basarabia. Într-un Memorandum trimis după 1859 domnitorului
Alexandru Ioan Cuza, istoricul și patriotul transilvănean Al. Papiu Ilarian
sublinia necesitatea cooperării strânse, între toate domeniile, dintre românii
transilvăneni și cei din Principate, reflectând dorința arzătoare a
transilvănenilor de unire „Românii din Transilvania în împrejurările de față
- scria acesta - numai la Principate privesc, numai de aici așteaptă
semnalul, numai de aici își văd scăparea”. De asemenea, releva și aspectul
reciproc al situației, în sensul că „fără Transilvania nici Principatele nu
au viitor, fiind constrânse la o existență precară și dubie”.
Mihail Kogălniceanu declara în același sens, cu
autoritate în parlamentul țării, la 14/26 martie 1867, că Transilvania a făcut
parte din trecutul poporului nostru din vechea Dacie, concluzionând, cu
referire la dreptul românilor asupra Transilvaniei, că principiul
naționalităților (dreptul ginților) este și el în favoarea poporului român,
deoarece „Principatul Transilvaniei, ca și Banatul, sunt locuite în mare
majoritate de câtre români”.
În procesul dezvoltării conștiinței unității naționale
a poporului român, încă de la începutul cele de-a doua jumătăți a secolului
XIX, o contribuție remarcabilă au avut societățile cultural-patriotice de
dincolo sau de dincoace de Carpați. Prima societate apărută pe temeiul luptei
naționale românești a fost Astra sibiană (1861), care prin organele sale de
presă și mai ales prin revista Transilvania a fost cea care nu numai că a declanșat
dar și a condus ampla mișcare de emancipare spirituală și politică a românilor.
Pactul dualist din februarie 1867, în urma căruia
imperiul austriac își schimba numele în Austro-Ungaria (datorită alianței
Ungariei) a însemnat o grea lovitură pentru românii transilvăneni. Legea
naționalităților, votată în 1868 în parlamentul de la Budapesta stăvilea
procesul de afirmare tot mai viguroasă a poporului român și a naționalităților
din Austro-Ungaria. Prin proclamarea dualismului austro-ungar, românii din
Transilvania au pierdut tot ceea ce apăraseră prin grele jertfe de sânge în
anii revoluției de la 1848, tot ce dobândiseră după 1848, în primul rând
autonomia Transilvaniei, precum și hotărârile Dietei de la Sibiu din anii 1863
- 1864 prin care a fost recunoscută egalitatea națiunii și a limbii române cu
celelalte națiuni din Transilvania.
În fața acestei accentuate și agresive politici
antiromânești, rolul polarizator și dinamizator, conducător al mișcării
naționale l-au avut Partidul Național al Românilor din Banat și Transilvania,
constituit la Timișoara la 20 ianuarie 1869, precum și Partidul Național al
Românilor din Transilvania, creat la Miercurea Sibiului, la 7 martie 1869.
Cucerirea independenței de stat depline, a României în
urma războiului de la 1877 - 1878 a pătruns adânc în conștiința românilor
aflați în afara țării libere și a generat în rândul acestora variate forme de
luptă și acțiune prin care se exprima dorința lor nestrămutată de a se uni cu
Țara.
O contribuție remarcabilă la lupta împotriva
deznaționalizării românilor dusă de guvernele de la Budapesta și Viena în
perioada dualismului și-a adus-o Biserica ortodoxă română, conducătorii săi
animați de adânci sentimente patriotice, cum au fost Andrei Șaguna, Miron
Românul, Ilie Miron Cristea (viitorul patriarh al României Mari - n.n.)
Începutul ultimului deceniu al secolului XIX marchează
amplificarea și intensificarea luptei românilor din toate provinciile istorice
pentru înfăptuirea idealului național. Un moment de referință îl constituie
înființarea Ligii pentru unitatea culturală a tuturor românilor.
În istoria luptei românilor pentru afirmarea ființei
și idealurilor naționale un loc deosebit îl ocupă ”Memorandumul” întocmit
de Partidul Național din Transilvania, definitivat la 26 martie 1892 și
înaintat în primăvara aceluiași an împăratului Frantz Ioseph al
Austro-Ungariei. Acest act politic semnat de Ion Rațiu, președintele
partidului, Gheorghe Pop de Băsești, Vasile Lucaciu etc. reprezenta un protest
vehement împotriva dualismului autro-ungar, a politicii sale de oprimare
națională, de nesocotire a drepturilor românilor, care alcătuiau populația cea
mai numeroasă a Transilvaniei. Semnatarii, din rațiuni tactice nu ridicau
problema despărțirii Transilvaniei de Imperiul austro-ungar, ci autonomia
acestei provincii românești. Autorilor Memorandumului autoritățile maghiare
le-au intentat un proces desfășurat la Cluj, în mai 1894, în urma căruia
aceștia au fost condamnați, ceea ce a determinat proteste vehemente în
Transilvania și în Regatul României și ecouri internaționale.
Primul război mondial (1914-1918), prin proporțiile
atinse a fost o zguduire fără precedent în Europa, inclusiv pentru România.
După doi ani de neutralitate (1914 - 1916), la 15 august 1916, guvernul
Brătianu, având și asentimentul regelui Ferdinand I, a decis intrarea României
în război alături de Antanta, care îi promitea satisfacerea dezideratelor
naționale - revenirea Transilvaniei, Banatului și Bucovinei - la patria mamă.
Această decizie a fost întâmpinată cu entuziasm de cei
mai mulți români care socoteau că a venit timpul să-și realizeze cu arma în
mână, idealul național. După îzbânzile glorioase din primele săptămâni, din
Transilvania, datorită unor cauze obiective și subiective, fie ale Aliaților,
fie ale guvernului român, a urmat dezastrul militar de la Turtucaia (24 august
1916) care a constituit un adevărat șoc pentru clasa politică românească și
pentru o mare parte a populației. A urmat apoi ocuparea capitalei României,
retragerea în Moldova, lunga iarnă din noiembrie 1916 - martie 1917, cu
numeroase privațiuni și mai ales cu un număr incredibil de morți din cauza
tifosului exantematic. Apoi, din nou cerul s-a luminat. Au fost obținute
victorile de la Mărăști, Mărășești și Oituz din vara anului 1917, care au dus
la revigorarea stării de spirit, a sentimentului național.
Retragerea Rusiei din război în noiembrie 1917 (în
urma revoluției bolșevice - n.n.), a determinat România să pornească și ea pe
calea armistițiului și a păcii separate cu Puterile Centrale.
Pe de altă parte, românii din teritoriile aflate sub
dominație străină au trecut prin situații extrem de complicate. În timp ce
românii din Transilvania, Banat și Bucovina au primit cu bucurie vestea
intrării României în război împotriva Austro-Ungariei, sperând în unirea cât
mai grabnică cu patria-mamă, cei din Basarabia au fost nevoiți să constate că
fuseseră abandonați de Regatul României care s-a aliat cu Rusia.
Autoritățile maghiare și habsburgice au luat măsuri
foarte dure împotriva românilor de pe teritoriile pe care le stăpâneau, iar
retragerea armatei române din Transilvania după contraofensiva austro-ungară a
adus calvarul pentru multe familii din Transilvania, Banat și Bucovina. Raza de
speranță din vara anului 1917 a fost de scurtă durată, iar încheierea
armistițiului de la Focșani și apoi a păcii de la București (24 aprilie/7 mai
1918) părea că le-au închis orice perspectivă de realizare a idealului
național.
Dar, parcă printr-un miracol al istoriei - anul 1918 -
care pentru români începuse sub cele mai negre auspicii - avea să devină anul
unor mărețe împliniri, prin realizarea unirii Basarabiei, Bucovinei și
Transilvaniei cu patria-mamă.
La 24 ianuarie 1918, Sfatul Țării de la Chișinău a
decis independența Republicii Moldova (Basarabia) față de Rusia, iar la 27
martie, același Sfat al Țării, organism politic legitim, reprezentativ și
democratic ales hotărăște unirea cu România. Hotărârea a fost adoptată cu 86 de
voturi pentru, 3 împotrivă și 36 de abțineri, 13 deputați fiind absenți.
La sfârșitul războiului, monarhia habsburgică se
clătina și ea din temelii. În aceste condiții, Partidul Național Român și
Partidul Social Democrat din Transilvania au procedat la unirea forțelor și la
sincronizarea strategiilor în vederea luptei comune pentru înfăptuirea
aspirațiilor de eliberare și unitate națională.
La 18 octombrie 1918, Al. Vaida - Voievod, unul dintre
liderii principali ai P.N.R. a prezentat în parlamentul maghiar din Budapesta Declarația
de autodeterminare a românilor din Transilvania prin care se aducea la
cunoștință lumii hotărârea Comitetului Executiv al P.N.R. din Ardeal și
Ungaria, „de a îndeplini dorințele de veacuri ale poporului român la deplina
libertate națională”. La 30 octombrie 1918, la Budapesta ia ființă Consiliul
Național Român, unicul organ politic al românilor din Transilvania.
În toamna lui 1918, Puterile Centrale au pierdut
bătălie după bătălie în fața puterilor Antantei. Armatele anglo-franceze s-au
apropiat de Dunăre. Tratatul de Pace de la București (7 mai 1918) încheiat de
România sub presiune cu Puterile Centrale a devenit caduc nefiind ratificat de
Regele Ferdinand I. La 27 octombrie/9 noiembrie guvernul românilor a adresat un
ultimatum feldmareșalului Makensen, comandantul trupelor germane de ocupație,
prin care i se cerea să-și retragă armata sa de pe teritoriul statului român.
La 28 octombrie /10 noiembrie 1918, armata română a fost mobilizată pentru a
doua oară.
Reintrarea României în război de partea Antantei,
împotriva Puterilor Centrale, a dat un puternic imbold și o a doua perspectivă
mișcării pentru unitatea națională din Transilvania, Banat și Bucovina.
Pe
baza unei hotărâri comune a celor două partide românești din Transilvania, la
începutul lunii noiembrie, sediul Consiliului Național Român de la
Budapesta s-a mutat la Arad sub denumirea de Consiliul Național Central asumându-și
conducerea nemijlocită a destinelor națiunii române din Transilvania pentru
îndeplinirea idealurilor sale de eliberare și unitate națională, fructificând
condițiile favorabile ivite pe plan național și internațional. În toate
județele și localitățile Transilvaniei s-au organizat consilii naționale române
după modelul C.N.R. Ele și-au asumat rolul de organe politice naționale locale,
exprimând voința de unitate națională a întregii populații românești din
Transilvania, în condițiile în care monarhia austro-ungară se prăbușise. De
asemenea, în cursul lunii noiembrie s-au format gărzile naționale - scut
de apărare a cuceririlor revoluționare și de aplicare a hotărârilor C.N.R.C.
La 10 noiembrie, C.N.R.C. a înaintat Consiliului
Național Maghiar (organ politic de conducere a Ungariei după prăbușirea
dublei monarhii austro-ungare - n.n.), un Ultimatum, aducându-i la
cunoștiință că, în virtutea „dreptului de liberă dispozițiune (voință - n.n.)
a neamurilor, procedeză la preluarea neîntârziată a atributelor politice în
teritoriile locuite de români”. Ultimatumul semnat de Ștefan Ciceo - Pop,
președintele C.N.C.R., acorda un termen de 3 zile pentru răspuns.
În aceeași zi, adresându-se puterilor Antantei,
printr-un alt Manifest, ca răspuns la Manifestul împăratului Austriei,
C.N.C.R. declara separate de Austro-Ungaria părțile românești ale
Transilvaniei, Banatului, Crișanei, Maramureșului și Bihorului. În acest
document de o deosebită valoare istorică se subliniază expres că „aceste
teritorii formează acum cu România un stat unic, liber, independent. Noi
declarăm irevocabilă voința locuitorilor acestor regiuni de a deveni și de a
rămâne cetățeni ai României Mari și rugăm ... să se ia act de această
declarație”.
În acest șuvoi revoluționar, românii din Bucovina au
fost o „voce” distinctă. La 28 noiembrie 1918, Congresul general al
Bucovinenilor, organism democratic, larg reprezentativ la care participau și
invitați transilvăneni a votat în unanimitate „Unirea necondiționată și pe
vecie a Bucovinei în vechile ei hotare până la Ceremuș, Colacin și Nistru cu
Regatul României”.
Actul de la Cernăuți - al doilea pas spre înfăptuirea
Unirea tuturor românilor - a determinat un elan și un entuziasm și mai puternic
spre mărețul ideal - Unirea Transilvaniei - cu țara mamă.
Tratativele de la Arad dintre delegația C.N.C.R. și
delegația Consilului Național Maghiar derulate după înfăptuirea actului
bucovinenilor s-au încheiat fără succes, partea maghiară neînțelegând să
renunțe la utopia Ungariei Mari, la veleitățile sale hegemonice, de „națiune
istorică”, ceea ce a determinat intensificarea activităților politice
consacrate pregătirii Marii Adunări Naționale de la Alba Iulia, menită să
hotărască Unirea Transilvaniei cu România.
După discuții îndelungate cu I.I.C. Brătianu, primul
ministru al României, reprezentanții C.N.C.R. au ajuns la concluzia că se
impunea convocarea neîntârziată a unei adunări naționale românești la Alba
Iulia, care să hotărască democratic, plebiscitar în legătură cu voința
neclintită a întregii națiuni privind Unirea Transilvaniei Cu România.
La 20 noiembrie 1918 a fost dat publicității textul
convocării Adunării de la Alba Iulia în care se sublinia hotărârea națiunii
române din Transilvania și din Ungaria de aș spune cuvântul asupra soartei
sale.
De asemenea, textul convocării mai stabilea și
componența Adunării Naționale în următoarea structură: 1228 de delegați în
total, din care 600 erau aleși de circumscripțiile electorale prin vot universal,
restul fiind delegați de drept care reprezentau confesiuni, instituții,
asociații, profesii etc. Alegerea delegațiilor la Marea Adunare de la Alba
Iulia se făcea pe circumscripții. După încheierea votului, circumscripția
elibera celor aleși un mandat scris numit Credențional, cu care se
prezentau la Alba Iulia. Bunul mers al pregătirilor pentru Marea Adunare a
românilor a fost uneori împiedicat de o serie de acțiuni teroriste dirijate de
forțele reacțiunii maghiare interne sprijinite de guvernanții de la Budapesta,
care nu doreau unirea românilor, prin intimidarea populației, acte la care
autoritățile românești nou instaurate au fost silite să riposteze pentru aș
apăra dreptul la o viață liberă.
Duminică 18 noiembrie/1 decembrie 1918, ora 12:00 - ora
astrală a României - în prezența a peste 100.000 de participanți, în străvechea
cetate, Alba Iulia, s-a dat citire primului punct al Rezoluției Marelui Sfat
Național compus din 250 de membri: „Adunarea națională a tuturor românilor
din Transilvania, Banat și Țara Ungurească, adunați prin reprezentanții lor
îndreptățiți la Alba Iulia, în ziua de 18 noiembrie/1 decembrie 1918,
decretează unirea acelor români și a teritoriilor locuite de dânșii cu România.
Adunarea națională proclamă îndeosebi dreptul inalienabil al națiunii române la
întreg Banatul, cuprins între
râurile Mureș, Tisa și Dunăre”.
Sala Unirii de la Alba Iulia
unde s-a semnat Actul de Unire al Transilvaniei cu
Regatul României
la 1 decembrie 1918
În ziua de 2 decembrie 1918, Marele Sfat Național a
procedat la alegerea Consiliului Dirigent care avea să exercite funcția
de guvern al Transilvaniei în perioada de tranziție, până la integrarea
acesteia în viața politică și social-economică a României. În calitatea de
președinte al acestui organism politic a fost ales Iuliu Maniu, patriot și om
politic cu mare experiență. El era ajutat de patru reprezentanți și 12
„resorturi”.
La 1/14 decembrie 1918, la București, delegația Consiliului
Dirigent înmâna solemn regelui Ferdinand I, revenit în capitala țării chiar
în ziua de 1 decembrie, după o absență fortuită de doi ani, Actul Unirii,
scris pe pergament. La 11/24 decembrie 1918, prin decretul - Lege nr.3631 se
consfințea reunirea ținuturilor cuprinse în Hotărârea Adunării Naționale de la
Alba Iulia cu România. Un an mai târziu, la 29 decembrie 1919, într-o ședință
considerată „istorică” Parlamentul României Mari avea să ratifice în
unanimitate Legea asupra unirii Transilvaniei cu România, ce va fi promulgată
două zile mai târziu. Tratatul de Pace de la Trianon din 4 iunie 1920 îi va da
consacrarea internațională.
România Mare la 1 decembrie 1918
Actele plebiscitare săvârșite în cursul anului 1918 la
Chișinău, Cernăuți și Alba Iulia au încheiat astfel, cu deplină
izbândă, lupta consecventă, multiseculară a românilor pentru libertate și
unitate național - statală. Hotărârile de unire, sancționate oficial de șeful
statului regele Ferdinand I, deschideau un nou capitol în istoria modernă a
României.
Armata română, în totalitatea ei, a avut o contribuție
magistrală în opera de înfăptuire a României Mari. În Înaltul Ordin de Zi dat
cu ocazia noului an 1919, regele Ferdinand I ținea să sublinieze: „Țara nu
va uita nici o clipă că vitejiei ostașului român i se datorește în cea mai mare
parte făurirea României de astăzi și de mâine”.
Regele
Ferdinand I „întregitorul” și Regina Maria, suveranii României Mari
Col. (rtr.) dr. Ștefan Ciobanu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.