„Hai să dăm mână cu mână
Cei cu inima română
Să-nvârtim hora frăției
Pe pământul României
(Vasile Alecsandri, Hora unirei)
(Vasile Alecsandri, Hora unirei)
Dorința de Unire
s-a reflectat în mod constant de-a lungul istoriei milenare a
poporului nostru sub forma conștiinței originii comune a tuturor
locuitorilor din spațiul geografic al fostei Dacii, în conștiința
comunității de limbă, cultură, tradiții, obiceiuri, aspirații,
în permanența viețuirii pe același teritoriu, în unitatea sa
etnică după cum magistral subliniază marele istoric al românilor,
Nicolae Iorga în Istoria
românilor, vol IX,
Unificatorii, apărută la București în 1938.
Momentul crucial în lupta
românilor pentru dobândirea independenței și făurirea unității
politico – statale atât de des manifestate în evul mediu românesc
este marcat de opera lui Mihai Viteazul, intrat în conștiința
națională ca „restitutor
Daciae”.
Intrarea lui Mihai Viteazul în
cetatea Alba Iulia
Marele act politic al Unirii
tuturor românilor înfăptuit de Mihai Viteazul în 1600, când
acesta se va intitula „domn
a toată Țara Românească, al Ardealului și al Țării Moldovei”,
deși de scurtă durată, datorită vitregiilor timpului și
intereselor de dominație ale imperiilor limitrofe, va exercita o
influență puternică și permanentă asupra conștiinței
românești, devenind idealul tuturor generațiilor care s-au
succedat acestui eveniment epocal din istoria românilor.
Sigiliul lui Mihai Viteazul
cuprinzând insemnele celor trei țări române
Între obiectivele care au
stat în atenția revoluționarilor de la 1848, problema unificării
politice și statale a poporului român, cea a formării statului
național român – a constituit o problemă esențială, dar care
trebuia realizată etapizat: mai întâi unirea – într-o primă
fază a Moldovei și Țării Românești, pentru ca apoi după
constituirea noului stat parțial unificat, să se pășească la
desăvârșirea unității lui, la constituirea Daco-României, cum
îl numeau ei, „Unirea, potrivit gândirii marelui om politic
Mihail Kogălniceanu era dictată atât de vederat prin aceeași
origine, limbă, obiceiuri și interese”.
În perioada următoare
revoluției burghezo-democratice de la 1848 din țările române,
înăbușită prin intervenția brutală a celor trei imperii
limitrofe – otoman, habsburgic și țarist - , problema unirii
Principatelor a devenit esența mișcării de eliberare națională
și socială din țările române. În această operă magistrală
care nu mai putea fi amânată, cei dintâi care au fost purtătorii
de cuvânt, cei care s-au putut exprima liber, au fost revoluționarii
exilați după înăbușirea revoluției. Prezenți în marile
capitale ale Europei, aceștia (N. Bălcescu, I. Ghica, D.
Bolintineanu, frații Brătianu, frații Golescu, Cezar Bolliac, C.
A. Rosetti, Alexandru Ioan Cuza, M. Kogălniceanu etc.) au informat
opinia publică și cercurile politice europene asupra dezideratului
românilor.
În vara anului 1853,
liniștea care părea că se instaurează în Europa după momentul
1848, este întreruptă datorită conflictului între marile puteri
privind sferele de influență economică și politică în Orient și
în sud- estul european.
Izbucnit între Rusia și
Turcia, ca urmare a refuzului celei din urmă de a accepta cererea
Rusiei țariste la așa-zisul „protectorat asupra creștinilor
ortodocși”, consacrat în istoriografie sub denumirea de
chestiunea
orientală,
conflictul a intrat în istorie sub denumirea de războiul Crimeei.
Acesta a antrenat în
vârtejul său Anglia, Franța și Sardinia, de partea Turciei.
Inițial Austria și Prusia s-au menținut în neutralitate. Pe drept
cuvânt, un istoric american Riker în lucrarea sa Cum
s-a înfăptuit România,
apărută la București, în anul 1940, afirma „Războiul Crimeei a
făcut din cauza moldo-valahilor o problemă europeană”.
Trupele țariste, în iunie
1853, fără nicio declarație de război, ca de atâtea ori în
istorie, trec Prutul și ocupă ambele Principate române. În fața
presiunilor habsburgice cât și datorită faptului că operațiunile
militare se mutaseră în Crimeea, Rusia este nevoită să-și
retragă trupele, operațiune încheiată în iulie 1854. Locul lor
este luat de trupele habsburgice de ocupație, care și-au inaugurat
politica de ocupație prin abuzuri și imixtiuni directe în politica
internă și externă și în special împotriva elementelor politice
cu tendințe progresiste, naționale.
Marile puteri beligerante,
participante la războiul Crimeei erau direct interesate în
finalitatea acestui conflict. În martie 1855, la Viena s-au deschis
lucrările unei conferințe la care au luat parte Anglia, Franța,
Austria, Rusia și Turcia. Conferința și-a întrerupt lucrările
fără nici un rezultat datorită poziției Rusiei, de a accepta
condițiile de pace impuse. Însemnătatea pe care ea a avut-o pentru
cele două țări române rezidă în aceea că a luat pentru prima
dată în discuție problema Unirii Moldovei cu Țara Românească,
conturând în același timp și poziția marilor puteri vis-a-vis de
dorințele românilor. De la Viena, Conferința s-a mutat la
Constantinopol, în ianuarie 1856, dar fără eficiența dorită de
puterile beligerante, datorită ostilității Turciei.
De aceea, la 28 februarie
1856, s-a deschis Congresul de la Paris, având ca scop principal
încheierea păcii și stabilirea „echilibrului european”
zdruncinat în urma războiului Crimeei. De astă dată pe lângă
cele cinci mari puteri, au participat și reprezentanții Sardiniei
și Prusiei. Deși se cunoștea dorința unanimă de Unire
a poporului român, marile puteri participante, s-au pronunțat
pentru sau împotriva ei, conform propriilor interese economice și
politice în această zonă a Europei. Problema Unirii celor două
țări române a fost ridicată de Franța în ședința din 8
martie, când chestiunea Principatelor s-a aflat pe ordinea de zi.
Poziția pro unire a Franței a mai fost sprijinită și de delegații
Angliei și Rusiei, pe poziții ostile situându-se delegații
Turciei și Austriei. Cu ocazia discuțiilor pe marginea acestei
probleme, a apărut la Congres, datorită pozițiilor ostile ale
Turciei și Austriei ideea convocării unui plebiscit prin care să
se consulte dorințele românilor.
După lungi și dificile
dezbateri, la 30 martie 1856, s-a semnat la Paris Tratatul de Pace,
care în privința țărilor române stabilea următoarele:
desființarea protectoratului rusesc instituit în urma păcii de la
Adrianopol (1828); principatele sunt scoase de sub tutela Turciei și
sunt puse sub garanția celor șapte Puteri; sultanul, în colaborare
cu ambasadorii Puterilor semnatare aflați la Constantinopol va
întocmi un firman electoral în baza căruia să se convoace în
ambele țări adunări care să reprezinte interesele tuturor
claselor sociale; să se înființeze o comisie specială de
informare, compusă din reprezentanții celor șapte Puteri care se
va întruni la București și va culege dorințele poporului asupra
viitoarei organizări a Principatelor, rezultatele vor fi trimise la
Paris, unde printr-o Convenție se va stabili organizarea lor și vor
fi comunicate românilor printr-un hatișerif (act emis de sultan).
Tratatul mai prevedea că, în cazul când liniștea internă în
Principate va fi amenințată sau compromisă, Poarta nu putea
interveni cu trupe fără aprobarea celorlalte Puteri. Cum
plebiscitul nu se putea desfășura în prezența trupelor de
ocupație, Congresul a luat în discuție și retragerea trupelor
austriece, măsură contestată de Austria care solicită în același
timp retragerea trupelor rusești din sudul Basarabiei revenit
Moldovei după răpirea Basarabiei în 1812.
Turcia a luat măsura
înlocuirii domnitorilor Ghica și Știrbei, cu o locotenență
domnească constituită din trei membrii cu vederi turcofile, în
scopul distrugerii mișcării unioniste de masă și a partidei
unioniste. Aspectul subliniat a luat forme și mai exacerbate în
Moldova, unde caimacamul Nicolae Vogoride era și mai devotat cauzei
separatiste.
În pofida tuturor
samavolniciilor, mișcarea unionistă se dezvoltă și mai mult. În
Moldova alegerile pentru adunarea ad-hoc s-au desfășurat la 19
iulie 1857. Pe moment, datorită falsurilor, separatiștii manevrați
de Turcia, Austria și Anglia, au avut succes. Dar problema unirii
Moldovei cu Muntenia, care antrena întreaga suflare românească
ajunsese atât de departe încât a imprimat un alt curs relațiilor
internaționale. Franța, în primul rând, nu era dispusă să
rămână învinsă de diplomația Angliei, Austriei și Turciei, iar
Rusia nu putea să renunțe la propriile sale planuri de a ocupa
Moldova sau de a accepta unirea celor două țări sub sceptrul său
politic.
Europa se găsea în pragul
unui nou război. Detensionarea situației a venit în urma
întâlnirii de la Osborne (6-10 august 1857) între Napoleon al
III-lea al Franței și regina Victoria a Angliei. Compromisul
realizat între cele două mari puteri, în esență, consta în
următoarele: Franța renunță la sprijinirea unirii celor două
țări române, mulțumindu-se numai cu o unire vamală, militară și
judecătorească iar Anglia făgăduiește în schimb să obțină de
la Turcia anularea alegerilor. Atât țările potrivnice unirii, cât
și separatiștii din Moldova nu renunțaseră la luptă dar își
dedeau seama că trebuie să sacrifice rezultatul alegerilor în
schimbul asigurării că „oricare
ar fi dorințele Divanurilor, Unirea tot nu se va face”.
Alegerile au fost anulate. Noile alegeri au început la 20 septembrie
1858.
Adunările
ad-hoc –
organisme a căror creare și funcționare a fost prevăzută în
hotărârile Congresului de la Paris, în scopul de a se pronunța
asupra viitoarei organizări a țările române – au exprimat, în
pofida atâtor greutăți și intrigi ale marilor puteri, dorința de
Unire a moldovenilor și muntenilor în cadrul unui stat național.
În ansamblul lor, deputații celor două foruri naționale au votat
cu entuziasm și în deplină cunoștință de cauză, la 7 și 9
octombrie 1857, hotărârile care dădeau glas voinței unanime a
poporului român:
Unirea Principatelor Moldova
și Muntenia într-un singur stat – România; domn ereditar ales
dintr-o familie domnitoare a Europei; autonomia și garantarea
drepturilor internaționale ale statului stipulate în vechile
capitulații încheiate cu Poarta; neutralitatea și inviolabilitatea
statului român; adunare reprezentativă și consultativă; garanția
colectivă a marilor puteri etc.
Convenția de la Paris,
încheiată la 7/19 august 1858, hotăra ca Moldova și Muntenia să
poarte denumirea de Principatele Unite. Se constituia o Comisie
Centrală pentru pregătirea legilor, se prevedea înființarea unei
Curți de Casație comună, ambele cu sediul la Focșani, măsuri de
organizare identică a armatei. În același timp, prin Convenția de
la Paris se hotăra că fiecare țară avea domnul ei, guvernul ei,
adunarea sa legislativă, administrația sa separată, ceea ce nu mai
corespundea aspirațiilor de unire a celor două țări române.
Dar ultimul act nu era jucat.
Convenția de la Paris era ceea ce Europa putuse da națiunii române,
acesteia îi revenea sarcina imperativă să ducă mai departe un
proces a cărei evoluție o influențase și până atunci, dar
asupra căreia trebuia să acționeze și mai direct, dezvoltând, în
sensul aspirațiilor sale, stipulațiile favorizante acesteia din
convenție și realizând statul modern.
Odată cu încheierea
lucrărilor Conferinței de la Paris, a devenit evident pentru
patrioții din cele două țări române că unirea, nu se putea
realiza decât prin acțiunile directe ale poporului român. În
amândouă țările, în condițiile grelei lupte politice ce se
anunța datorită stipulațiilor electorale neprielnice (conform
Convenției de la Paris se restrângea dreptul la vot direct la
câteva mii de oameni –n.n.), se alcătuiseră grupări politice în
jurul diferitelor candidaturi la domnie. Conservatorii susțineau în
Moldova, pe fostul domn Mihai Sturdza sau pe fiul său Grigore
Sturdza, iar în Muntenia pe foștii domni Gheorghe Bibescu și Barbu
Știrbei. În toată această perioadă de luptă politică acerbă,
între partidele naționale, unioniste din cele două țări, au fost
intensificate legăturile.
La 5/17 ianuarie 1859
Adunarea Electivă a Moldovei a trecut la alegerea domnului.
Deputații au ales în unanimitate și „în
glas mare” pe
Alexandru Ioan Cuza. Atât partizanii lui Mihai Sturdza cât și acei
ai lui Grigore Sturdza, văzându-se în minoritate, au votat și ei
pe candidatul Partidei naționale. Comentând semnificația votului
de la 5/17 ianuarie, Consulul Franței la Iași, Victor Place aprecia
că alegerea lui Cuza însemna „triumful
desăvârșit al ideilor unioniste și liberale împotriva vechiului
sistem de corupție, care și-a trăit traiul”.
Alexandru Ioan Cuza
În Țara Românească, în
concepția fruntașilor Partidei naționale era ideea că domnul nou
ales trebuia să fie, ca și domnul Moldovei, intermediarul care urma
să asigure realizarea unirii Principatelor sub un prinț străin,
potrivit programului adoptat de mișcarea unionistă. Aceasta explică
de ce fruntașii liberal-radicali susțineau candidatura lui Nicolae
Golescu și de ce ei s-au opus primelor discuții în jurul
candidaturii lui Cuza la tronul Munteniei. Dar, față de situația
creată și mai ales datorită faptului că prin dubla alegere se
realiza totodată și unirea pe calea indirectă a domniei personale,
după o scurtă opoziție, ei s-au alăturat propunerii și au
sprijinit alegerea lui Alexandru Ioan Cuza.
În ziua de 24 ianuarie 1859
s-au deschis lucrările Adunării Elective a Țării Românești. În
urma propunerii deputatului Vasile Boerescu asupra alegerii lui Cuza
menționând că prin aceasta se realiza unirea „aspirațiunea
generoasă a tuturor generațiilor” și nu se încălcau
prevederile Convenției de la Paris, întrucât nu era vorba de unire
politico-administrativă, ci de o unire personală, deputații au
votat în unanimitate alegerea lui Cuza ca domn al Țării Românești.
Se încheia ceea ce Ion Ghica denumise în aceeași zi într-o
telegramă către Vasile Alecsandri drept „una
dintre cele mai frumoase pagini ale istoriei noastre”.
Evenimentul de la 24
ianuarie/5 februarie 1859, care se lega strâns de cel de la 5/17
ianuarie, a reprezentat unul din momentele cele mai de seamă ale
istoriei României și totodată etapa culminantă a luptei pentru
unire. Pe calea ingenioasă a unei duble alegeri, respectând formal
dispozițiile Convenției, poporul român a reușit să izbândească
în lupta sa pentru făurirea statului național, dubla alegere fiind
primul pas al îndeplinirii mărețului ideal al românilor –
statul național unitar.
La 26 martie/7 aprilie 1859
s-a întrunit la Paris o conferință a reprezentanților puterilor
garante în problema Principatelor. La 1/13 aprilie cinci dintre
puterile garante, Anglia alăturându-se puterilor „unioniste” au
recunoscut dubla alegere în persoana lui Alexandru Ioan Cuza. O lună
mai târziu, constrânsă de interesele ei în Principate, ca și de
evenimentele din Italia, Austria a recunoscut de facto noul regim din
Principate. Într-o nouă ședință din 25 august/6 septembrie 1859
– a treia - a Conferinței de la Paris, dubla alegere a fost
recunoscută de către toate cele șapte puteri garante, ceea ce
demonstra că soluția românească reprezenta un act politic
înțelept și viabil pe plan european.
Unirea de la 1859 „Unirea
cea mică” a
reprezentat actul de voință al întregii națiuni române,
încununarea idealurilor manifestate de atâtea generații de
înaintași.
„Alegerea
lui Alexandru Cuza
– scria I.C. Brătianu - a
fost o manifestare adevărat națională. Ea poate fi în dezacord
atât cu spiritul, cât și cu termenii Convențiunii din 19 august
1858, dar nu s-a putut contesta niciodată sinceritatea acestei
manifestări. Voi adăogi și-mi va fi ușor, că această
manifestare devenise necesară. De aceea ea a fost și unanimă”.
Stema Principatelor Unite
Col. (rtg.) dr. Ștefan
Ciobanu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.